„Eu am plecat din jurnalism, dar jurnalismul din mine - nu”



Jurnalista Marina Pînzaru, în acest an, împreună cu familia sa, a plecat din Moldova și s-a stabilit cu traiul în Portimao, Portugalia. În cadrul unui interviu acordat pentru SHOK.md, ea a vorbit despre schimbarea făcută, jurnalism, blogul recent lansat, dar și viața din Portugalia.
SHOK.: Marina, de câteva luni, locuiți în Portugalia. Ce v-a determinat să vă luați familia și să vă stabiliți acolo?
M.P.: Probabil, din dorința de a oferi o viață mai bună, cu mai multe oportunități pentru copilul nostru. Dorința de a schimba ceva, de a ieși din zona de confort și de a încerca ceva nou. Vom vedea deja dacă reușim să ne realizăm ceea ce ne-am propus.
SHOK.: Totuși, după mai bine de 10 ani de jurnalism, decizia de a renunța la această activitate… cum a fost, ce a fost cel mai greu în acest sens? Există viață după jurnalism?
M.P.: Eu cred că jurnalist poți să rămâi mereu, indiferent dacă activezi la moment în domeniu sau nu. Recent mi-am lansat un blog, tocmai pentru a continua să fac ceea cu ce m-am ocupat mai bine de 10 ani, să scriu. Eu întotdeauna mă conduc după motto-ul „Niciodată nu spune niciodată”. Deocamdată nu activez în domeniu, dar niciodată nu se știe ce ne rezervă viitorul.
SHOK.: Ați ales drept „casă” orașul Portimao. De ce anume acolo și cum arată viața ta acum, s-au aranjat toate lucrurile la locul lor sau încă…?
M.P.: Am ajuns în orașul Portimao din Portugalia, din simplu motiv că, aici sunt stabiliți finii noștri. De ceva timp ei ne chemau aici. Uite că, au trecut anii și noi am venit. Treptat totul se pune pe roate. Nu este ușor să te afirmi într-o țară străină, mai ales dacă nu cunoști limba țării. Dar, sper cu timpul să trecem peste toate obstacolele.
SHOK.: Care sunt primele diferențe sesizate între Chișinău și Portimao sau/și Republica Moldova și Portugalia?
M.P.: Diferențe între Chișinău și Portimao sunt destul de multe. Există atât avantaje, cât și dezavantaje în ambele orașe. Vă promit să scriu detaliat pe blog toate diferențele sesizate între ele.
SHOK.: Declarați anterior că vă făceați griji în privința fiului și grădiniței de acolo. Care sunt condițiile în grădinițele de acolo și ce activități au copiii?
M.P.: Ne făceam griji pentru băiatul nostru, pentru că el nu cunoaște deocamdată limba portugheză și nu știam dacă se va putea adapta la grădiniță. Am optat pentru o instituție preșcolară privată. Din fericire adaptarea a decurs rapid și bine. La începutul anului de studii, părinților le-a fost prezentat programul de activități pentru copii. Iar pe lângă programul standard planificat, copiilor le sunt organizate excursii și petreceri, fără implicarea financiară a părinților.
SHOK.: Probabil una dintre cele mai mari probleme într-o țară nouă e cunoașterea limbii. Care e situația la capitolul portugheză? Ce probleme ați întâmpinat la început, în Portugalia?
M.P.: Când te decizi să pleci undeva peste hotarele țării, cel mai important lucru este cunoașterea limbii acelei țări. Împreună cu soțul mergem la cursuri de portugheză. Acestea sunt oferite gratuit cetățenilor străini. Deja fac unele progrese în studierea limbii portugheze. Sper că, la vară să susțin cu brio testul.
SHOK.: Recent ai lansat un blog personal. Ce te-a determinat să faci acest pas și care sunt subiectele abordate, de ce să „te citim”?
M.P.: Eu am plecat din jurnalism, dar jurnalismul din mine – nu. Pur și simplu simțeam necesitatea să scriu, de aceea lansarea blogului a fost chiar la momentul potrivit. Acum scriu mai mult despre orașul Portimao, evenimentele ce sunt organizate aici – dar acesta nu va fi unicul subiect abordat în blog. La sigur, cu timpul veți citi pe blog și unele rețete culinare, preferințele mele în literatură și cinematografie, și multe altele. În cazul în care aveți unele sugestii, nu ezitați să-mi scrieți.
SHOK.: La 13 octombrie ați marcat 10 ani de căsnicie. Cum au fost acești ani și care e secretul unei relații de durată?
M.P.: Cei 10 ani de căsnicie au fost frumoși și sper că următorii ani vor fi la fel. Eu chiar nu știu care este secretul unei relații de durată. Dar pot să spun că, într-o căsnicie umorul te ajută enorm.
SHOK.: Ce vă lipsește cel mai mult din Moldova? Când reveniți acasă?
M.P.: Cel mai mult ne lipsesc părinții, prietenii, toți oamenii dragi. Nu știu când revenim acasă și dacă mai revenim definitiv sau pe o perioadă scurtă. Timpul va arată.
SHOK.: Sărbătorile de iarnă unde vă vor găsi? Ce obiceiuri și tradiții aveți de Crăciun și Revelion, în familie?
M.P.: Sărbătorile de iarnă ne vor găsi în Portimao. Crăciunul și Revelionul le sărbătorim acasă, în sânul familiei. În acest an, de Revelion vom ciocni un pahar de șampanie virtual cu părinții și prietenii, ulterior (peste vreo două ore) când noul an va ajunge și în Portugalia, vom savura cupa de șampanie, ne vom pune câte o dorință și vom desface cadourile de sub brad.
SHOK.: Care sunt planurile Marinei Pînzari pentru anul 2018?
M.P.: Nu-mi place să fac planuri, pentru că, deseori totul din ceea ce ai planificat nu este realizat. Las lucrurile să meargă de la sine.

sursa: http://shok.md/interviu/interviumarina-pinzaru-eu-am-plecat-din-jurnalism-dar-jurnalismul-din-mine-nu.html



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cafeaua din Portugalia

Pește, fructe de mare și alte vietăți comestibile din Portugalia

Deserturi portugheze